Jakie są błędy początkującego freelancera? O czym musisz pamiętać, pracując zdalnie z klientami oraz w jaki sposób się chronić, żeby nie zostać na „lodzie”?
Brak umowy
Jeżeli pracujesz już od jakiegoś czasu zdalnie, na pewno miałeś klienta, który nie chciał podpisać umowy i Tobie też to było na rękę. Nie musisz bawić się w „zbędną papierkologię”, no i więcej kasy idzie do kieszeni.
Teoretycznie tak, tym bardziej, jeżeli nie są to duże kwoty, ale…
Nie możesz zapomnieć, że umowa to nie tylko świstek, który trzeba podpisać i potem zapłacić podatek, ale jest to papier, który ma Cię chronić w razie, gdyby klient wymagał to, co nie zostało wcześniej uzgodnione i dodatkowo wycenione.
Musisz też pamiętać, że umowa nie chroni tylko ciebie przed klientem, ale powinna ona chronić również klienta.
Brak kopii danych
Żyjemy w świecie, w którym wszystko mamy dostępne od ręki. Możemy pobrać bardzo dużo różnych rzeczy na komputer i już nie zginą.
Niestety, ale często ludzie zapominają, że rzeczy martwe psują się w najmniej odpowiednim momencie. Dla przykładu, jeżeli nagle poszukujesz bardzo ważnego dokumentu, to nagle go nigdzie nie ma, chociaż na sto procent był w folderze, w którym szukasz.
W dobie internetu jest cała masa różnych stron, które oferują wrzucanie własnych plików (np. Google Drive). Jeżeli masz ważne dokumenty, obrazki, filmy, których nie chcesz stracić, to poszukaj odpowiedniego dla siebie serwisu i zrób kopie.
Oczywiście prócz plików w chmurze, trzymaj je na komputerze, jeżeli używasz ich dość często, w przeciwnym wypadku mogą czekać w chmurze.
Brak danych o firmie
Posiadasz stronę internetową, jako wizytówkę swojej firmy lub po prostu jako usługi freelancera? Świetnie!
A czy znajdują się dane o firmie? To już nie te czasy, gdzie brało się byle kogo. Klienci się uczą i jak zobaczą, że nie ma danych o firmie, to jest bardzo duża szansa, że pójdą do konkurencji.
Z pozoru „głupie” dane kontaktowe o firmie, a mogą pomóc, w zdobyciu klienta (lub po prostu w jego odstraszeniu).
Brak reklamy
Jeżeli już masz swoją stronę, na której oferujesz usługi, to wypadałoby ją gdzieś zareklamować.
Codziennie ktoś startuje z nowym pomysłem, z nową stroną i pisze, jaki on to nie jest wspaniały i jak ważny jest klient. Nie twierdzę, że to złe, ale bez reklamy jest ciężko znaleźć klienta, powiedziałbym nawet, że niemożliwe.
Zastanów się, kupujesz domenę, robisz stronę i skąd ktoś ma wiedzieć o twojej stronie? Ok, znajomi się dowiedzą, bo ich poinformujesz, dodasz posta na facebooku, ale klient nie wpisuje różnych nazw w adresach i nie sprawdza, czy czasem tam się ktoś nie reklamuje.
Mamy do dyspozycji facebooka, instagrama, google, które umożliwiają nam promocję. Są to płatne reklamy, ale mogą przynieść niesamowite korzyści.
Brak strategii
Posiadasz firmę, która powoli pnie się do góry? Gratuluję i życzę dalszych sukcesów!
Żeby trwało to dalej, koniecznie musisz zaplanować, jak twoja firma będzie działała na przestrzeni lat i co będzie oferowała.
Oczywiście, nie wszystko jesteś w stanie zaplanować, bo nikt nie wie, co będzie jutro, ale bez zaplanowanej strategii na przyszłość, może być naprawdę ciężko.
Brak portfolio
Jeżeli jesteś programistą albo po prostu tworzysz strony internetowe, to bez portfolio nie ma co szukać zleceń.
Pracy nie znajdziesz, ponieważ każdy się uczy i jak chce iść do pracy, to patrzy na wymagania danej firmy i się doszkala. Nie będzie od razu perfekcyjnie pisał, ale każdy woli osobę, która już coś potrafi, niż osobę, którą trzeba uczyć i cały czas trzeba ją nadzorować w pracy.
Natomiast, jeżeli szukasz zleceń jako freelancer, to bez portfolio nie będzie zleceń od klientów. Zapytasz, w jaki sposób mieć portfolio nie mając klientów? Klientem może być ktoś z rodziny, ktoś znajomy, albo po prostu zrób stronę tak o.
Nie ważne dla kogo jest strona (chociaż wiadomo, że lepiej mieć stronę dla kogoś, niż taką dla siebie), ważne, żeby było co pokazać, przed potencjalnym klientem i zrobić na nim odpowiednie wrażenie. Musisz pokazać klientowi, że warto akurat Tobie zaufać i z Tobą współpraca będzie przebiegała idealnie.
Słaba oferta (lub jej brak)
Jeżeli dopiero zaczynasz pracę jako freelancer, musisz przygotować ofertę dla potencjalnych klientów.
Pokazując tylko portfolio, będzie ciężko znaleźć klienta. Musisz wiedzieć, że klient nie zna się na tym i to, że zobaczy stronę, to tak naprawdę nie wie, co Ty jako wykonawca możesz zaoferować.
Zrób podstronę, w której opiszesz, czym się zajmujesz, co możesz zaoferować, plus dodatkowo jakieś opinie klientów, którym już wykonałeś usługę.
Błędy ortograficzne
Chcesz stworzyć reklamę swojej strony internetowej? Jest co pokazać klientom (portfolio), jest napisana oferta, więc będą wiedzieli, co masz do zaoferowania? Super!
Teraz przydałoby się na spokojnie sprawdzić, czy nie ma błędów ortograficznych. Nie ma nic gorszego niż rażące błędy. Nie mówię tutaj o słówkach, które są niespotykane, no i jakiś błąd się zdarzył (choć nie może!), ale mówię o podstawowych słówkach, których używamy na co dzień.
Bardzo mnie śmieszy, jak ktoś pisze komentarz na facebooku z błędem, druga osoba go w kulturalny sposób poprawi, a autor napisze, że jest na telefonie. Zastanawiam się zawsze, co ma do tego telefon? Jak ktoś pisze na telefonie, to już nie myśli i nie potrafi napisać poprawnie, czy o co chodzi?
Brak spójności strony
Jeżeli już masz swoją wymarzoną stronę, to pokaż ją swoim znajomym. Nie chodzi o to, żeby od razu mówili, jaka to ona nie jest cudowna, ale chodzi o to, żeby sprawdzili, czy jest spójna, co by oni poprawili, co im się podoba, co by zmienili.
Dzięki temu możesz ulepszyć ją, jeszcze przed startem i zrobić lepsze wrażenie na przyszłych klientach.
Brak odpowiednich fotografii
Nie od dziś wiadomo, że strona bez grafik, to pustka.
Zadbaj o to, żeby na stronie były dopasowane grafiki, które będą spójnie łączyły całą stronę w jedność.
Niedziałające linki
Posiadasz stronę, ruszasz z reklamą? Życzę powodzenia, ale zanim się rozpędzisz, w poszukiwaniu klientów, dokładnie przeanalizuj stronę, czy na pewno wszystkie linki działają.
Brzmi dość banalnie, ale pamiętaj, że jak klient będzie klikał sobie i natrafi na błąd, może go to odstraszyć. Zdarzają się klienci bardzo wrażliwi, którzy od razu wyjdą i (prawdopodobnie) nigdy już nie wrócą.
Złe podejście do wyceny
Masz do zrobienia „prostą” stronę dla klienta? Wyceń ją odpowiednio.
Musisz pamiętać, że klient nie płaci ci tylko za stronę, ale przede wszystkim za umiejętności, które posiadasz.
Możemy to porównać do osoby, która otwiera auta, z kluczykami w środku. Nie ważne, że poświęci np. 5 czy 10 minut, ale skasuje odpowiednio więcej. Dlaczego? Ponieważ ma umiejętności, które pozwolą Ci wrócić autem, bez rozbijania szyby.
Jak widzisz, musisz brać pod uwagę, nie tylko czas, ale również umiejętności. Pamiętaj, że jeżeli masz programy, które wykorzystujesz w pracy i nie są darmowe, też należy je doliczyć. Może nie całość jednemu klientowi, ale każdemu po trochu, żeby się zwróciło.
Podsumowanie dla czytelnika
- Podpisuj umowę z każdym klientem, jeszcze przed rozpoczęciem wykonania usługi. Dzięki temu będziesz wiedział, że po skończonej usłudze jednak klient nie pójdzie do kogoś innego, a Ty zostaniesz bez pieniędzy, które miałeś dostać
- Twórz kopię zapasową ważnych danych, których nie chcesz stracić. Jeżeli masz ważne dane, z których korzystasz regularnie, to zostaw je również na komputerze, a jeżeli masz dane, których nie używasz często (na przykład zdjęcia z wakacji), to zostaw je w chmurze
- Posiadając swoją stronę internetową, musisz podać informację, kim ty, jako firma jesteś. Podaj swoje dane, w jaki sposób mogą się z Tobą klienci kontaktować. Możesz dodać też ewentualnie godziny, w których pracujesz, żeby nie było sytuacji, że ktoś o godzinie 22 zadzwoni z jakimś pytaniem
- Z dnia na dzień powstaje bardzo dużo stron internetowych, które oferują jakieś usługi klientom. Niestety, ale przez to musisz reklamować się, na przykład na facebooku przez płatną reklamę. Na początku może brzmi to źle, że musisz płacić za to, ale jeżeli już jakiś klient przyjdzie, to zobaczysz, że nie tylko dostaniesz fajną cenę, za wykonanie usługi, ale również płatna reklama się zwróci
- Planuj, w jakim kierunku Twoja firma ma się rozwijać oraz na bieżąco analizuj, czego wymagają klienci, którzy są zainteresowani Twoimi usługami
- Musisz od samego początku posiadać portfolio, które pokaże zainteresowanym klientom, co tak naprawdę możesz im zaoferować i przy okazji zobaczą, że podchodzisz zupełnie inaczej do klienta, niż większość osób
- Zanim opublikujesz swoją stronę, musisz być pewny, że nie znajdują się żadne błędy ortograficzne. Jeżeli jakimś cudem się znajdą, to je na spokojnie popraw, a klient i tak o nich nie będzie wiedział
- Jeżeli już będziesz miał gotową stronę, to umieść ją na hostingu i na spokojnie przejdź po wszystkich podstronach, które Twoja strona posiada. Dzięki temu upewnisz się, że wszystkie linki działają poprawnie i kierują do odpowiednich podstron
- Na początku działalności być może nie będziesz odpowiednio wyceniał swoich usług, ale im więcej takich usług wykonasz, tym więcej doświadczenia nabierzesz, w ich wycenianiu
Podsumowanie
Jak widzisz, jest kilka aspektów, o które trzeba zadbać, jeżeli chcesz zacząć jako freelancer. Na spokojnie przeanalizuj wszystkie punkty i wyciągnij odpowiednie wnioski, a na pewno w przyszłości wyjdzie Ci to na dobre.
A czy Ty znasz jeszcze jakieś ważne punkty, o które trzeba zadbać na samym początku pracy zdalnej? Podziel się tym w komentarzu poniżej!