Aktualny czas: 8 grudnia 2019, 16:53
rozpraszacze

Jak walczyć z rozpraszaczami?

Minął cały dzień, a zadania nadal nieskończone? Nie możesz się skupić na zadaniach? Cały czas coś Ci przeszkadza, w efektywnej pracy?

Czym są rozpraszacze?

Rozpraszacze to nic innego, jak sytuacje lub czynności, które przeszkadzają w efektywnej pracy. Na pewno chciałbyś mieć idealny dzień, w którym zrobisz wszystko to, co zaplanowałeś. Wtedy Ty będziesz zadowolony, bo udało Ci się wszystko wykonać, a następnie okaże się, że masz jeszcze sporo wolnego czasu.

Haczyk jest taki, że musisz mieć sto procent skupienia na wykonywanym aktualnie zadaniu. Dzięki temu Ty wykonujesz zaplanowane zadania, a przy odpowiednim tempie pracy, zostanie Ci wolny czas.

Czyste miejsce pracy

Nie ma chyba nic gorszego, jak zacząć pracować, a na Twoim biurku jest dużo niepotrzebnych rzeczy. Na przykład szklanka po kawie, która została wczoraj wieczorem wypita i opakowania po czekoladkach, które były jedzone przy okazji lub puste butelki po napojach.

Jeżeli widzisz, że biurko trzeba posprzątać, to je ogarnij i dopiero później weź się za pracę. Praca w czystym miejscu pracy to podstawa do efektywnego działania i pełnego skupienia.

Wyobraź sobie sytuację, w której wracasz po dwutygodniowych wakacjach do domu. Lepiej, żeby dom był czysty i wszystko było odłożone na swoje miejsce, czy może w bałaganie i nieumytych naczyniach? Oczywiście, że każdy chce opcję pierwszą (mimo tego, że po wakacjach trzeba się rozpakować i może pojawić się bałagan). Jeżeli nie posprzątasz w domu przed wyjazdem, to podczas powrotu do domu będziesz myśleć o tym i Twój humor się pogorszy.

Media społecznościowe

Facebook, Instagram, Twitter to miejsca, w których można dowiedzieć się mniej lub bardziej interesujących rzeczy. Problem jest taki, że pochłaniają one bardzo dużo czasu w ciągu dnia, przez co praca i zadania, które masz zaplanowane, schodzą na dalszy plan.

Nie myśl, że zobaczysz, co aktualnie jest na facebooku tylko przez 5 minut, bo i tak skończy się na straconej godzinie. Tak samo jest z instagramem — zdjęcia znajomych możesz sobie przejrzeć na w wolnym czasie, na przykład po wykonanej pracy.

Sprawdzanie poczty

Sprawdzanie maili to jedna z gorszych rzeczy. Nawet nie masz świadomości, jak wiele czasu pożera Ci jego sprawdzenie w ciągu jednego dnia.

Jedni stwierdzą, że to tylko chwila roboty, a inni potwierdzą moje zdanie. Oczywiście, sprawdzenie maila trwa bardzo krótko, tym bardziej, jeżeli jest otwarty cały czas w przeglądarce lub jako program w komputerze. Niestety, ale jest to błędny tok rozumowania, ponieważ na pewno nie raz zainteresowali Cię darmowym e-bookiem w zamian za Twojego maila.

Jeżeli kilka blogów Ci się spodobało i chcesz być na bieżąco, siłą rzeczy zostawiasz maila i dostajesz powiadomienia na pocztę. Później sprawdzając ją, dostajesz informację o nowym wpisie i od razu klikasz, żeby przeczytać, a aktualne wykonywane zadanie schodzi na dalszy plan.

Zgadzam się, że przeczytanie nowego wpisu na stronie nie trwa długo, ale Twój mózg rozprasza się i powrót do jego ponownego skupienia i zaangażowania będzie dłuższy niż przeczytanie wpisu z maila.

Nagłe rzeczy do zrobienia

Na pewno podczas wykonywanych zadań nagle pojawiały Ci się różne myśli, takie jak: „muszę posprzątać dzisiaj w szufladzie”, „przydałoby się wywiesić pranie”, „a może wyniosę śmieci” i tak dalej…

Jak widzisz, jest wiele różnych myśli, które pojawiają się w Twojej głowie przy jednym zadaniu. Teraz możesz sobie wyobrazić, co się dzieje, gdy takich zadań jest kilkanaście w ciągu jednego dnia.

Jeżeli podczas wykonywania zadania, wpadnie Ci do głowy, np. jakiś temat, na bloga, to zapisz go sobie, na kartce i zapomnij o nim. Po wykonaniu zadań sprawdzisz sobie kartkę i ewentualnie zapiszesz miejscu, gdzie trzymasz listę tematów. Dzięki temu podczas zadania aż tak bardzo się nie rozpraszasz, a w późniejszym czasie przeanalizujesz, czy to na pewno ciekawy temat na wpis.

Próba zrobienia wszystkiego na raz

Zbyt duża ilość zaplanowanych zadań na jeden dzień to jest nic innego jak zaplanowanie porażki. Planując zbyt dużo rzeczy z myślą „jakoś to będzie„, musisz brać pod uwagę, że może to przynieść odwrotny skutek, do oczekiwanego.

Zamiast w ciągu dnia wykonać 4-5 zadań, które pomogą ukończyć projekt, to Ty zapiszesz sobie 15 zadań i w rezultacie wykonasz 1-2 zadania, albo nie wykonasz ani jednego prawidłowo.

Lepiej powoli, ale systematycznie wykonywać zaplanowane zadania, niż oszukiwać się, że w ciągu jednego dnia nadrobisz wszystkie zaległości, które „zrobiły się” przez parę ostatnich dni.

Podsumowanie dla czytelnika

  • Podczas pracy musisz być skupiony w 100%
  • Dbaj o czyste miejsce pracy
  • Wyłączaj socialmedia (jeżeli Twój tryb pracy Ci na to pozwala)
  • Nie czytaj nowo dodanych wpisów na innych blogach
  • Czas pracy to czas pracy, więc nie skupiaj się na zadaniach domowych
  • Rozpisz zadania, najlepiej w kolejności, zamiast wykonywać wszystko jednocześnie

Podsumowanie

Jak widzisz, jest wiele różnych rozpraszaczy, które przeszkadzają nam w codziennym życiu. Na pocieszenie powiem Ci, że nie tylko Tobie się to zdarza, ale od Ciebie zależy, czy pokonasz te rozpraszacze i wykonasz zaplanowane zadania, czy poddasz się i nie zrobisz nic.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kalendarz

Grudzień 2019
P W Ś C P S N
« Lis    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031